KILT
- Vandrere (10-15 år)
Påmeldingsfrist kommer
Om arrangementet
KILT står for kurs i leirteknikk og er et grunnleggende kurs som for deg som vil lære alt du trenger å vite før du skal på leir. Du lærer om leirbygging, matlaging, kano, førstehjelp, naturkunnskap, sosialt fellesskap og leirbål. I tillegg lærer du mer om patruljeledelse på leir og får prøve deg som patruljefører for din patrulje.
KILT er en trygg, morsom og sosial minileir hvor du får god veiledning fra lederne, bor i telt med den nye patruljen din og har tid til å bli godt kjent med speidere fra andre deler av landet.
Ta kontakt med eirin@kmspeider.no hvis du har spørsmål om kurset, påmelding eller betaling.
Hvem passer arrangementet for?
Kurset er for speidere som fyller 13-15 år i 2024 (det vil si speidere født i ’12-'10).
Arrangementet passer for speidere som vil lære mer om leirliv og samarbeid i patruljen. Du trenger ikke være patruljefører eller patruljeassistent for å delta. Høres arrangementet spennende ut? Meld deg på!
Ikke medlem hos KFUK-KFUM-speidere?
Samlingen er åpen for speidere fra Norges speiderforbund, speidere i andre speiderorganisasjoner som er medlem av WAGGGS og WOSM og ikke-medlemmer. For speidere fra andre forbund er det et tillegg i prisen på kr. 100. For ikke-medlemmer er det et tillegg tilsvarende vår medlemskontingent på kr. 575. Blir arrangementet fullt vil medlemmer i KFUK-KFUM-speiderne prioriteres.
For hjelp med påmelding når du ikke er medlem i KFUK-KFUM-speiderne, ta kontakt på post@kmspeider.no.
Program og pakkeliste
Program
Torsdag:
14:00 Avreise fellestransport fra Gardermoen
14:30-15:30: Innsjekk
15:30 Velkommen og patruljeinndeling
16:00 Middag
17:00 Teltoppsetting
18:30 Aktivitetsøkt: Mat og hygiene, Bekledning
19:30 Bli kjent i patruljene
21:30 Kveldsmat
22:30 Rosignal
23:00 Lang tone, stille i leirFredag:
07:30 Revelje
08:00 Flaggheis og ord for dagen
08:15 Frokost
08:45 Inspeksjon
09:00 Bygge leir, pionering
12:00 Lunsj
13:00 Fritid
14:00 Aktivitetsøkt: Kano (gruppe 1) og orientering (gruppe 2)
16:00 Middag og oppvask
18:00 Fritid, Speiderbutikken kommer kanskje på besøk
20:00 Leirbål med Global
21:30 Kveldsmat
22:30 Rosignal
23:00 Lang tone, stille i leirLørdag:
07:30 Revelje
08:00 Flaggheis og ord for dagen
08:15 Frokost
08:45 Inspeksjon
09:00 Aktivitetsøkt: Naturkjennskap, Førstehjelp
11:30 Lunsj
12:30 Aktivitetsøkt: Inkludering og mangfold
13:30 Fritid
14:00 Aktivitetsøkt: Kano (gruppe 2) og orientering (gruppe 1)
16:00 Middag og oppvask
18:00 Aktivitetsøkt: Grenser og gråsoner
19:00 Fritid
20:00 Leirbål
21:00 Åpent kapell
21:30 Kveldsmat
22:30 Rosignal
23:00 Lang tone, stille i leirSøndag:
08:00 Revelje
08:30 Flaggheis og ord for dagen
08:45 Frokost
09:15 Pakke telt og personlig utstyr
10:00 Rive leir, gå manngard
11:00 Evaluering av kurset
11:15 Lunsj og smøre matpakke
12:15 Kursavslutning
13:00 Avreise fellestransport til Gardermoen
Pakkeliste
- ryggsekk, den du pakker i
- sovepose og liggeunderlag
- speiderskjorte og speiderskjerf
- joggesko som kan bli litt skitne
- vindtett jakke, regntøy og støvler/vanntette sko
- varm ullgenser
- ullundertøy, to skift (ullstillongs, ulltrøye og ullsokker)
- undertøy og sokker
- bukse(r) og shorts
- t-skjorter og genser
- treningstøy (skal brukes på orienteringsøkt, må være heldekkende)
- badetøy og håndkle
- toalettsaker
- solkrem og myggmiddel
- medisiner (hvis du har behov for dette)
- drikkeflaske og matboks
- bestikk, kopp, dyp og flat tallerken
- oppvaskhåndkle
- noen klesklyper
- speiderkniv
- lommelykt
- skrivesaker og skriveblokk
- kompass og kartmappe (hvis du har)
- klokke (til når du ikke har mobil)
- powerbank (hvis du vil/har)
- leirbålskappe (hvis du vil/har)
- det du trenger av snacks og drikke (det blir verken kiosk eller mulighet for å gå til butikken)
- kortstokk eller lignende for de som skal vente lenge på flyplassen
Tilgjengelighet og tilrettelegging
Alle skal føle seg velkommen på våre kurs og arrangementer. Vi ønsker å tilrettelegge for de av oss som har behov for det. Derfor spør vi i påmeldingen om hva du har behov for og hvordan den frivillige staben kan finne gode løsninger sammen med deg.
Ønsker du mer informasjon om kurset eller arrangementet, eller ønsker du å snakke med staben i forkant av arrangementet? Ta kontakt med arrangementsansvarlig eller forbundskontoret på telefon 22991550 (man-fre 9-14), post@kmspeider.no eller skriv at du ønsker å bli kontaktet i påmeldingen.
Vi godtar ledsagerbevis på alle våre nasjonale kurs og arrangementer.
Foto: Helene Moe Slinning